FANDOM

Żmij - istota z wierzeń Arjów. Słowo "żmij" oznacza mniej więcej tyle co "smok".

Żmij

Arumaj - ognisty żmij.

Masław2

Masław walczący z Rumardragiem

Historia

Wedle Arjanizmu, żmije zostały stworzone przez Boga Peruna. Najstarszym z nich był Smok Leledrag - stwórca świata. Istniało setki żmijów, lecz te po czasie walk między sobą powymierały. Żyjące dziś żmije, znane z imienia to:

  • Arumaj - uśpiony na Uralu ognisty smok. Jest on największym wrogiem Smoka Leledraga.
  • T'kruszak - mieszkający na dalekich ziemiach zachodu smok. Jest ponoć silniejszy od Smoka Leledraga.
  • Ktonos - przedwieczny smok śmierci, pochowany żywcem - żyje, choć jest zapieczętowany w ogromnym sarkofagu na pustyni na zachód od Uralu.
  • Szywica - przedstawiana jako samica żmijica, wedle wierzeń broni ona lasów Ziemi Żelaza. Sama wiele ma z żelazem wspólnego, między innymi, metalowe łuski.

Smok Rumardrag

Najmłodszym ze żmijów miał być Smok Rumardrag. Wieki temu nękał Hiperboreę, lecz jej władca - Masław starł się z nim, po czterogodzinnej walce pokonując wielkiego gada. Prawdopodobnie od tamtego czasu nadaje się mu półboski status (uznawany jednak tylko przez Romuvę i niektórych, mniej ortodoksyjnych arjan.

Wiecznawalkazzieonymżmijem

Janosik walczący ze żmijem

W Reptyliźmie

Reptyliony uznają żmije za istoty święte, toteż w dawnych czasach prowadzili liczne wyprawy wojenne mające na celu zaprzestanie polowań Hiperborejczyków na smoki. Mawia się że jednym z patronów ludzi-jaszczurów miał być Smok.

Dugmai - choć istnieją ogromne wątpliwości co do jego istnienia bowiem, żadna księga nie pisze o nim - znany jest tylko z przekazów ustnych.

Rola Żmijów w wierzeniach Arjów

Arjowie uznają żmijów za istoty zbyt potężne, by z nimi walczyć, acz zbyt słabe by je czcić. Jedynym zabitym przez człowiek smokiem miał być wspomniany wcześniej Rumardrag - pokonany przez półboskiego Króla[1] Masława. Janosik - czczony również jako półbóg kagan Arjów wedle wierzeń wciąż walczy z Żmijem, który oplata cały świat. Nie jest wiadome, o którego ze żmijów chodzi - podejrzewa się tu Smoka Leledraga, lub Ktonosa.

  1. Masław nosił tytuł "Kaga-no-eebo" - Król w Niebiosach.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki