FANDOM

Arjanizm - zreformowana wiara Arjów, wywodząca się z wierzeń tegoż plemienia. Głową Wiary jest Papież Arjański, od którym są Patriarchowie i Biskupi.

Perun

Perunica - symbol Arjanizmu

Wierzenia

Arjanie wierzą w życie pozagrobowe. Wedle podań, każdy człowiek który zginie reinkarnuje się sześć razy, co symbolizuje Perunica (sześciu ludzi). Jeśli w ciągu jednego ze swych sześciu żyć człowiek umrze w walce, trafia do Warrahy - raju. Jeśli zaś mu się nie uda - jego dusza zostaje unicestwiona, zamieniając się w piasek.

Bogowie

  • Światowit - zwany Swantewitem, bóg o czterech twarzach, widzący wedle wierzeń cały świat. Główny bóg.
  • Perun - drugi najważniejszy bóg - pan burz i piorunów, patron wojowników. Przedstawiany jako rosły wojownik.
  • Amon - bóg słońca, zaczerpnięty z wierzeń Zunistów. Jeden z najważniejszych bogów
  • Swaróg - bóg ognia, patron magów i kapłanów, jeden z najważniejszych bóstw. Przedstawiany jako wojownik w rogatym hełmie lub kula ognia.
  • Weles - bóg ciemności, zniszczenia i oszustwa, jeden z głównych bogów. Przedstawiany jako mroczny wojownik lub smok.
  • Jaryło - bóg płodności, wiosny, lata, patron rolników. Przedstawiany jak homoseksualny blond mężczyzna na białym koniu.
  • Marzanna - bogini zimny, ciemności, żona Welesa - przeciwna do Jaryły. Przedstawiana jako piękna kobieta.
  • Jarowit - bóg wojny, syn Peruna - przedstawiany jako wojownik promieniujący światłem.
  • Trygław - zwany Trzygłowem, bóg lasu, przyrody, przedstawiany jako trzygłowy mężczyzna.
  • Mokosz - bogini deszczu, mokrej pogody, wody, rzek i jezior. Przedstawiana jako kobieta o jasnych włosach.
  • Dadźbóg - bóg morza i ziemi, uznawany za ojca Peruna.

Istoty z wierzeń arjańskich

  • Smok Leledrag - mityczny półboski Żmij - stwórca świata.
  • Południca - zwiastunka wojny, istota o postaci bladej kobiety, atakującej w południe zapracowanych chłopów w polu.
  • Kuroliszek - istota która powstała w wyniku zmieszania żmija z Gryf.

Święte Miejsca

  • Arkona
  • Radogoszcz
  • Redarów

Święta

  • 12 stycznia - Lelum Polelum - Odprawiane są obrzędy upamiętniające Lela i Polela. Zbiera się na świętych górach, spożywa zioła a następnie tańczy na szczycie góry dookoła ogniska śpiewajac "Lelum Polelum! Lelum Polelum!"
  • 29 stycznia - Noc wojowników - Święto staroaryjskie poświęcone kaście wojowników, zapomniane i przeważnie nieobchodzone, ewentualnie możliwa jest msza a po niej uczta.
  • 10 lutego - Wielka noc Welesa - Święto mrocznej magii i sztuk, święto hucznie obchodzone przez czarnoksiężników i mrocznych magów, niekiedy wiązane z dużą aktywnością Azeriona.
  • 24 lutego - Kryształowa noc - Godowe święto w czasie którego urządzane są orgie w świętych gajach. Powszechnie uznawane za "złe" i odrzucane przez Papieża. Noc wiąże się ze wzrostem boga Jaryły i słabnięciem mocy Marzanny, powszechne jest także picie rumiankowych wywarów i całodzienny post aż do zachodu słońca.
  • 1 marca - Jaskółka - Początek wiosny, papież symbolicznie wypuszcza z klatki jaskółkę. W dzień ten chodzi się ubranym na biało i spożywa jedynie drób, najczęściej kury, indyki, kaczki lub bażanty.
  • 8 marca - Palenie Marzanny - Odejście zimy, palenie kukły bogini Zimy.
  • 13 - 20 Marca - Tydzień Jarowita - Tydzień poświęcony Bogu wojny, Jarowitowi. Obowiązkowe w tym czasie jest przeprowadzenie wojny, wznosi się także modły do Jarowita a każdy mężczyzna doskonali się fizycznie.
  • 20 Marca - Wiosenne Staniesłońca - Równonoc Wiosenna, poświęcona Dadźbogowi. Obchodzona wielką ucztą.
  • 29 Marca - Wierzbica - Zakańczający tydzień Jarowita dzień, w czasie którego święci się Wierzbę, pradrzewo życia. Chłostanie się gałązką w ten dzień oznacza życzenie zdrowia i płodności, ściśle związanych z magią. Modli się również o powszechną zdrowotności i miododajność pszczół - święci się także pasieki.
  • 8 Kwietnia - Wielkie Święto Peruna - Oświęcenie ziarna i rozpoczęcie zasiewów. Oczekuje się na pierwszą wiosenną burzę.
  • 17 Kwietnia - Święto Jaryły - Święto Boga wiosny, tańce, pieśni i zabawa, składanie ofiar z ludzi i rytualne oblewanie poświęconym piwem.
  • 30 Kwietnia - Święto Mokosz - Modlitwy o deszcz do bogini tegoż zjawiska - Mokosz. Składanie ofiar z białych koni.
  • 5 Maja - Wielkie Święto Słońca - Poświęcone bogu Amonowi, w ziemie wkopuje się drzewo, dekorowane wstążkami, do drzewa przywiązuje się kobietę odzianą w przepiękne, jasne szaty po czym zapala się wielkie ognisko. Jeżeli te zgaśnie do zachodu słońca, kobietę nominuję się na wysoką kapłanke, jeżeli zaś ogień nie zgaśnie, składa się ją w ofierze paląc ją w owym ognisku.
  • 17 Maja - Zielnik - Święto Ziół i Zielarzy, Medyków, Lekarzy. Urządza się wielkie zbiory ziół, następnie w nocy zbierając się na górze i paląc je. Jeżeli uda się wypalić całe ziele jakie w ciągu dnia zebrano, uczestnikom zwiastowane jest pomyślne lato.
  • 29 Maja - Światowit letni - Wznoszenie modłów do Światowita, składanie w ofierze prawiczka.
  • 11 Czerwca - Wodnik - Kobiety zakochane, bądź szukające miłości wiją wianki i wrzucają je do rzeki. Ten młodzieniec, który wianek wyłowił winien się zaręczyć z właścicielką wianka, by zyskać dla tego związku przychylność Bogów.
  • 20 Czerwca - Noc Kupały - Najważniejsze święto Arjanizmu, zabawy w lasach i nad rzekami, skakanie przez ogień, puszczanie wianków na wodę, poszukiwanie kwiatu paproci. Łączenie się w pary, szczęśliwy czas poczynania dzieci. Święto Kupały, czyli Sobótki to głównie święto płodności. Chłopcy szukają po lasach rusałek które oddałyby im swe ciała, mawia się że dziecię spłodzone w Noc Kupały będzie wybrańcem Bogów.
  • 30 Czerwca - Pogrzeb Jaryły - Spalanie kukły Jarowita, który – jako bóg wiosny i miłości – wszystko już posiał i zapłodnił.
  • 6 Lipca - Spas Jabłkowy - Święcenie i spożywanie jabłek, gruszek i innych darów sadu.
  • 16 Lipca - Spas Chlebowy - Święcenie i spożywanie chleba z nowego ziarna, okazywanie wdzięczności bogom za urodzaj.
  • 20 - 27 Lipca - Tydzień Peruna - Wznoszenie modłów do Peruna, świętowanie w dębowych gajach, składanie ofiar z ludzi, codziennie po dwie, kobietę i mężczyznę.
  • 30 Lipca - Perunica Letnia - Czczenie kobiecego wcielenia Peruna – Błyskawicy. Tego dnia nie należało pracować w polu, by nie ściągać na siebie jej gniewu. Chłopi przeważnie świętują.
  • 7 Sierpnia - Święto Leszego - Składanie w lesie ofiar z owoców, orzechów, wołowiny.
  • 19 Sierpnia - Noc Trygława - Ucztowanie, picie napojów alkoholowych. Składanie ofiar z ludzi ku czci Trygława.
  • 28 Sierpnia - Wielka Droga - Pielgrzymkowanie do Arkony. Ważne święto dla Arjów.
  • 8 Września - Modły o dobry połóg, zdrowie niemowląt i całej rodziny. Początek babiego lata, składanie w ofiar pozostałych plonów letnich, owoców i chleba.
  • 21 Września - Noc Złotej Jesieni - Modły do Marzanny o spokojną jesień, składanie ofiar z ludzi i owoców, huczne ucztowanie.
  • 30 Września - Święto Plonów - Pierwszy dzień jesieni. Święto plonów, poświęcone tegorocznym zbiorom. Dziękowanie za plony i proszenie o jeszcze lepsze w przyszłym roku. Skierowane do Dadźboga, składanie w ofierze zwierząt.
  • 1 Października - Święto Ognia - Huczne ucztowanie, palenie wielkich ognisk i tańczenie wokół nich. Jedno znajważniejszych świat w Arjaniźmie.
  • 14 Października - Dziady - Dzień wspominania przodków. Raz w roku duchy odwiedzają swoje rodzinne domy oraz zostają ugoszczone gorącym posiłkiem (stypą). Przy stole nie może zabraknąć miejsca dla żadnego z przodków.
  • 27 Października - Tury - Wielkie Łowy, ogólny początek sezonu łowieckiego.
  • 16 Listopada - Wielka Noc Światowita - Jedno z najważniejszych świąt, wielkie modły w świątyni, picie dużych ilości alkoholu, śpiewy i tańce w świętych miejscach na cześć Światowita.
  • 30 Listopada - Święto Miodu - Chowanie pasiek, modlitwa o bezpieczna dla pszczół zimę, święcenie miodu, w czasie dnia bowiem tylko to można spożywać - ofiary z ludzi dla Bogów dość liczne.
  • 4 Grudnia - Spas Zimowy - Obdarowywanie się prezentami, które miałby przynosić Spas. Początek Zimy.
  • 15 - 17 Grudnia - Zimowe Staniesłońca - Jedno z najważniejszych świąt. Obchodzone codzienną ucztą, zabawą i ofiarami z ludzi, mięsa zwierzęcego oraz chleba. Poświęcone Swarogowi.
  • 28 Grudnia - Nowy Rok - Obchodzony huczną zabawą.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki